synchronous movement


Synchronous Movement is an approach to those feelings experimented in a moment in the past that were changed and renewed by the movement till the present time. It is a look into “the base”, that one that is always changing and whose energy is in continuous transformation. It is an approach to the understanding of that nature-universe-mind phenomenon through that constant movement which life itself essentially is.

Three sequences suggest the possibility of imagining a world, in which the physical and the psychological worlds are no longer separated by a large barrier (impediment) and where synchronicity plays and important role as a special key to open the doors of that limit, a way to explore our interior order, so to make it the same as the exterior one.
The work does not finish until the observer comes in contact with it, being the observer who changes everything again just with the simple fact of observing it. Therefore the term “observer” must be replaced by “participant”. The concept “Zwischen” (in between) plays an important role here because the subject of knowledge cannot exit independently of their object of knowledge. If the object of knowledge is not present, the subject cannot exist. The contemplation of the vacuum between subject and object is particularly important in this work, but it could be sometimes broken by elements linked to the illusory figure of the ego -past sensations, thoughts of future ...-, preventing us from seeing the whole universe in every little thing.
Synchronous movement simultaneously works with two other projects, Economy of Nature and The Mantra of the Senses.

Instructions:

The presentation of the three sequences is designed as a loop playback, so to achieve an effect of spatial continuity as a state of infinite emptiness and timeless moment. Each sequence will be explained with their own descriptive text.


Synchronous Movement es una aproximación a las sensaciones que ya experimentamos en un momento (pasado), desgastadas y renovadas por el movimiento hasta ahora (tiempo real). Es una mirada a la base, siempre cambiante, cuya energía se halla en continua transformación. Un acercamiento al entendimiento de la naturaleza-universo–mente a través de ese movimiento constante que es en esencia la vida misma.Tres secuencias sugieren la posibilidad de imaginar un universo en que lo físico y lo psicológico ya no están separados por una gran barrera y en el que la sincronicidad desempeña un papel importante para abrir las puertas de ese límite, una vía que nos permita explorar el orden de nuestro interior de modo que éste sea el mismo que el del exterior. La obra no finaliza hasta ponerse en contacto con el espectador, que la vuelve a cambiar con el mero hecho de observarla. El término “espectador” se sustituirá por el de “participante”. Aquí entra en juego el concepto de “zwischen” (entre) pues el sujeto de conocimiento no puede existir independientemente de su objeto de conocimiento. Si el objeto de conocimiento no está presente, no puede haber un sujeto. Esa contemplación del vacío existente entre sujeto y objeto cobra especial importancia en la obra y a veces se verá interrumpida por elementos vinculados a la figura ilusoria del yo-sentimientos de pasado, pensamientos de futuro...-, eso que nos impide ver en cada pequeña cosa el universo entero.

El modo de presentación de las tres secuencias que conforman synchronous movement está pensado para su reproducción en loop, consiguiéndose así el efecto de continuidad espacial en estado de vacuidad infinita y momento intemporal.


Instrucciones de uso:

Movimiento sincrónico trabaja al mismo tiempo junto con otros dos proyectos, economía de la naturaleza y mantra de los sentidos.